Πέμπτη, 5 Μαΐου 2011

Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση στο Σχολείο

Εντός του Μάρτη ολοκληρώθηκαν οι συναντήσεις των ιθυνόντων του υπ. Παιδείας, τόσο με τις επιστημονικές ενώσεις των καθηγητών ανά μάθημα όσο και με τους υπευθύνους των σχολών ΑΕΙ-ΤΕΙ, για τη συμφωνία στα προαπαιτούμενα μαθήματα ανά κατεύθυνση. Το σχέδιο του «Νέου Σχολείου», βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του. Μέσα από αυτό αλλάζει εντελώς η δομή της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως την γνωρίζαμε έως τώρα. Φυσικά, από την μέγγενη της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης δεν επηρεάζονται μόνο οι μαθητές και οι οικογένειές τους αλλά και μια μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών. Κομβικά η μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση έχει ως εξής:

 Όσον αφορά το περιεχόμενο σπουδών και διδασκαλίας και σχολικοί κανονισμοί.

Από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού επεκτείνεται το ωράριο παρακολούθησης μαθημάτων και ορίζεται το ολοήμερο σχολείο. Συγκεκριμένα από 828 ώρες ετησίως τα παιδιά από 7 έως 8 χρονών θα κάνουν 1274 ώρες μαθημάτων. Με ανάλογο τρόπο αυξάνονται οι ώρες μαθημάτων καθώς προχωρούμε στις τάξεις με αποκορύφωμα τις τελευταίες τάξεις του λυκείου. Παράλληλα εισάγονται νέα γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν έχουν σκοπό την όποια γενική γνώση αλλά ευθυγραμμίζονται με την ανάγκη απόκτησης ορισμένων βασικών δεξιοτήτων ώστε οι μαθητές σταδιακά να προετοιμάζονται για την εργασία. Επίσης πλέον το μάθημα των αγγλικών θα διδάσκεται υποχρεωτικά από την 1η δημοτικού(στόχος: η απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας μέχρι το τέλος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης). Όσον αφορά την δευτεροβάθμια εκπαίδευση η Α’ λυκείου θα είναι τάξη προσανατολισμού, η Β' και η Γ' εξειδίκευσης, ενώ το τρίπτυχο της μεταρρύθμισης είναι «λίγα μαθήματα, δραστικός περιορισμός της γενικής παιδείας και προσαρμογή σε κύκλους μαθημάτων».

Πιο συγκεκριμένα το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για το «Νέο Λύκειο» φέρνει τέσσερις ριζικές ανατροπές:
1. Καθιερώνεται για πρώτη φορά η Εργασία (αντίστοιχη της Πτυχιακής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση), που θα βαθμολογείται από ειδική επιτροπή και θα βαρύνει στην εισαγωγή του υποψηφίου σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.
2. Δημιουργείται από την Α' μέχρι και τη Γ' Τάξη ο ατομικός φάκελος του μαθητή (portfolio), που θα παρακολουθεί τη βαθμολογική εξέλιξή του.
3. Δημιουργούνται τέσσερις, απολύτως εξειδικευμένες σε επιστημονικό αντικείμενο, κατευθύνσεις σπουδών στη Γ' Λυκείου και λιγοστεύουν δραματικά τα «περιττά» μαθήματα.
4. Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας - Λογοτεχνίας, των Αρχαίων και των Μαθηματικών, αλλάζουν περιεχόμενο η Ιστορία και τα Θρησκευτικά και συνεχίζουν να ανήκουν στον βασικό κορμό των μαθημάτων.

Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι δημιουργείται ένα εξοντωτικό πρόγραμμα για τους μαθητές, με ανυπόφορους ρυθμούς εντατικοποίησης, ενώ παράλληλα, ενισχύεται ξανά η στείρα αποστήθιση γνώσεων (το περιεχόμενο των οποίων εξειδικεύεται ακόμα περισσότερο). Με αποκορύφωμα την 3η λυκείου η οποία πλέον θα αποτελείται από κατακερματισμένους και αποσπασματικούς κύκλους σπουδών που χτίζονται κυρίως από επιλεγόμενα μαθήματα ώστε να συμπληρώσουν το προφίλ που απαιτούν τα ιδρύματα στα οποία θέλουν να είναι υποψήφιοι (π.χ. τα πολυτεχνεία μπορεί να απαιτούν επιδόσεις σε ανώτερα επίπεδα μαθηματικών κ στις πειραματικές επιστήμες).

Οπότε ο μαθητής χτίζει το φάκελο διαρκούς αξιολόγησής του, στον οποίο θα καταγράφεται η επίδοση του στις 3 τελευταίες τάξεις του λυκείου από τις οποίες θα εξαρτάται η εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε από την μία απόλυτη εξάρτηση από τους καθηγητές(αναβαθμίζοντας τον ρόλο τους). Από την άλλη, αυξάνεται η εντατικοποίηση και ο αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των μαθητών καθώς, λόγω του ότι για συγκεκριμένη σχολή δίνουν συγκεκριμένα μαθήματα, σε περίπτωση αποτυχίας βρίσκονται εκτός πανεπιστημίου.

 Υλικοί πόροι χρηματοδότηση- Καλλικράτης

Με πρόφαση την οικονομική κρίση και σε συνδυασμό με το πρόγραμμα ¨Καλλικράτης¨ η κυβέρνηση προχωράει σε συγχωνεύεις σχολείων και μείωση χρηματοδότησης. Μέσω του Καλλικράτη το κόστος λειτουργίας των σχολείων μεταφέρεται στους δήμους, οι οποίοι -ήδη- αντιμετωπίζουν τεράστια οικονομικά προβλήματα. Πιο συγκεκριμένα τα λειτουργικά έξοδα των σχολικών μονάδων μειώνονται κατά 60% . Έτσι το θέμα της εκπαίδευσης πέφτει στις πλάτες του οικογενειακού εισοδήματος αφού το κράτος αποποιείται την υποχρέωση του για δωρεάν και δημόσια παιδεία. Παράλληλα έχει δημοσιοποιηθεί ότι 1933 σχολικές μονάδες συγχωνεύονται και προκύπτουν 877. Κοινώς πάνω από 1000 σχολεία καταργούνται. Και για να έχουμε συνολική εικόνα, από τα 16.000 σχολεία έμειναν τα 15.000, έκλεισε δηλαδή σε μια μέρα το 6% των σχολικών μονάδων... ως αποτέλεσμα πλέον θα στοιβάζονται σε πολυπληθή τμήματα των 25, 30 ή περισσότερων μαθητών, όπου η μάθηση γίνεται απρόσωπη και πιο δυσχερής για ένα μεγάλο κομμάτι των μαθητών .

 Εκπαιδευτικό προσωπικό

Τέλος, μέσω του νέου νομοσχεδίου ο διευθυντής του σχολείου απαλλάσσεται της εκπαιδευτικής διαδικασίας αφού πλέον θα είναι υπεύθυνος για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Παράλληλα ελαστικοποιούνται οι σχέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών, αυξάνεται το ωράριο, μειώνονται οι μισθοί τους και λόγω των συγχωνεύσεων τμημάτων απολύονται κατά εκατοντάδες.

Το «νέο σχολείο» που οραματίστηκε και υλοποιεί η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ είναι ένα σχολείο πραγματικό κάτεργο. Ένα σχολείο που δεν σέβεται το δικαίωμα των μαθητών στην παιδική ηλικία (αφού από τα 6 τους χρόνια τα αναγκάζει να «χτυπάνε» 8ωρα στο σχολείο), στη σφαιρική μόρφωση και την κριτική σκέψη. Είναι το σχολείο που θα ετοιμάσει τους μελλοντικούς σκλάβους του κεφαλαίου, τις γενιές μισοκαταρτισμένων επισφαλώς εργαζομένων και ανέργων. Είναι το σχολείο που θα στηρίξει από τα θεμέλιά της, την κοινωνία της πιο σκληρής εκμετάλλευσης ανθρώπινων και φυσικών πόρων.

Τα σχέδιά τους θα ακυρωθούν! Παλεύουμε για δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους, ενιαίο δωδεκάχρονο και υποχρεωτικό σχολείο, σφαιρική μόρφωση και εκπαίδευση που θα σέβεται τις ιδιαιτερότητες, θα αναδεικνύει τις ικανότητες και θα παρέχει τις ίδιες δυνατότητες στον καθένα.

Για ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών και δουλείας, για ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαιδευτικής διαδικασίας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου